Jag ryser.

 Max, 2, hade änglavakt.
I över 20 minuter klamrade han sig fast, stelfrusen, vid bryggan efter att ha fallit i Svartåns strömmande vatten.
- Någon där uppe måste ha hjälpt honom, säger hans mamma Rochelle.
Klockan var sex på tisdagskvällen då det alla föräldrar fruktar mest hände. Max Wiking, 2, syntes inte längre till på gårdsplanen.
- Jag fick panik. Jag var säker på att någon hade tagit min Max, säger mamma Rochelle.

Sprang till bryggan
Nedanför hemmet i Karlskoga rinner Svartån. Vattnet är mörkt, kallt och strömt.
- Är han där är det kört, tänkte Rochelle medan hon sprang ned till bryggan.
Och mycket riktigt. Nere vid bryggan såg hon några små stelfrusna fingrar som
klamrade sig fast i virket. Max orkade knappt hålla ansiktet ovanför vattenytan.
- Hans fingrar och läppar var alldeles blåa. Vi har ingen aning om hur han lyckades
hålla sig kvar. Någon där uppe måste ha hjälpt honom, säger mamma Rochelle.

"Jag är så stolt över Max"
Ambulansen förde Max till akutmottagningen i Örebro.
- Barnläkaren sa att det var ett mirakel att Max klarat sig. Hon sa till mig att han måste haft änglavakt.
I dag mår Max bra. När Expressen träffar honom i hemmet i Karlskoga springer han
omkring och leker som inget har hänt.
- Vi är fortfarande i chock tror jag. Jag är så stolt över Max. Han är helt otrolig.


FAKTA
Så gör du vid nedkylning
Barnläkaren och professor emeritus Tor Lindberg säger att barn som faller i vattnet främst
riskerar drunkning men även nedkylning, så kallad hypotermi
. Vid lindrig nedkylning: Barnet är vid fullt medvetande, fryser huttrar och rör sig ogärna. Sök
vindskydd. Ta av våta kläder och ta på torra. Sätt på mössa och ge rikligt med varm dryck.
Svårare nedkylning: Kontakta sjukvården omgående – ring 112.
Fakta: growingpeople.se


Artikel hämtad från expressen.se

Kommentarer
Postat av: anna

men nej vad hemskt :/



vi kan ha blogg-lan någon regning dag (a) haha

så får du se min lilla dator :D

2008-06-28 @ 15:57:48
URL: http://annaamj.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha aa ;) de var en bra snilleblixt idé jag fick där :p

det funkar jääätte bra :D

2008-06-28 @ 16:42:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0